Door: Rianne Petersen
Dinsdag 22-03-2022
5 min leestijd

Een man van weinig woorden en een enorme bak ervaring; Ron Hubers. Hij staat bekend om de maxikasten, goede adviezen en een heel groot hart voor de keukenbranche. Het DNA van I-KOOK stroomt door zijn bloed. Vorig jaar ging de winkel Soesterberg in vlammen op, de plek waar hij met het team al lang werkzaam was. Dit jaar zijn zij samen weer gestart in een gloednieuwe winkel in Amersfoort. Hetzelfde team, dezelfde geoliede machine. Ik ging bij hem langs bij KeukenCoach Amsterdam, waar hij ons de laatste paar maanden hielp een goed fundament te bouwen. 

In 2004 kruisten onze wegen en kwamen we in contact door Frans Kluifhout. Hij vertelde mij dat wij een goede match zouden zijn. Als we even terug duiken in jouw geschiedenis. Waar is het allemaal begonnen? 

Begin jaren ‘90 ben ik gestart bij Almat, een Nederlands keukenbedrijf dat voor die tijd vooruitliep op de trends. Daar heb ik het vak geleerd en ontmoette ik Hein van Eijkern, ondernemer I-KOOK Den Haag en Zoetermeer. Vanuit Almat heb ik veel beurzen gedaan en belandde vervolgens bij de Keukenhal in Rotterdam. Daarna heb ik nog een aantal jaar als franchise ondernemer gewerkt en in 2004 leerden wij elkaar kennen.

Ron Hubers en Roel Oostra

Hein ken ik al sinds eind jaren ’90 als collega uit de branche. In 2007 sloot hij zich aan bij de I-KOOK organisatie met de opening van de vestiging Den Haag. Jij bent eigenlijk degene die hem het vak hebt geleerd, bij Almat. Vanuit Hein is er altijd een bepaald respect blijven hangen jegens jou. Toen ik aan hem vroeg: “Waar denk je aan bij Ron Hubers?”, zei hij; kwaliteit, vanaf moment 1 heeft hij mij dat bijgebracht. Logisch nadenken en doen wat je belooft. Als Hein terugdenkt aan de tijd bij Almat komt er maar één ding naar boven; MAXI KASTEN en maximaal onderscheidend zijn😃.

Klopt, wij verkochten in die tijd heel veel maxi kasten. Almat was een van de eerste met 72 en 78 als kortpusmaat. Tijdens de beurs was het makkelijk. Ik zocht gewoon naar lange mensen en liet zien hoe fijn het was. Ze gingen als warme broodjes over de toonbank. Bij Almat ben ik professioneel opgevoed. Ik was bedrijfsleider en als iets niet klopte, kreeg ik geen provisie die maand. Dit zorgde er wel voor dat mijn orders goed waren. En dat is precies waar ik nu nog steeds profijt van heb. Ik leer het de mensen die bij mij komen werken ook op die manier aan. Sommige vinden me in het begin erg streng, maar over het algemeen zijn ze me later dankbaar. Anderzijds geef ik ook complimenten hoor als het goed is!

"Ik meet elke klant op voordat ik de hoogte van het werkblad bepaal"

Precies, het heeft altijd twee kanten. Zeker als iemand nieuw is in de branche. Het gaat om het technische aspect, ben je in staat je erdoor heen te worstelen en dingen in te leveren die kloppen. Maar ook de andere kant zoals Murat Kose laatste zei: “Als je van mensen houdt kun je en goede verkoper worden.” De laatste tijd rollen er best wat mensen de branche in met geen ervaring. Hoe kijk jij daar tegenaan? 

Ik zeg altijd een verkoper wordt geboren, niet gemaakt. Sommige hebben het gewoon echt in zich en de ander minder. Daarentegen kun je iemand die echt graag wil wel handvatten geven, zodat ze toch gaan groeien. En daarbij komt natuurlijk ook de gunfactor kijken. De eerlijke behandeling die wij bij I-KOOK geven helpt ook zeker mee. Ik zeg in een klantgesprek altijd minstens twee keer nee. Soms wil een klant iets heel graag hebben, waarvan ik geen voorstander ben of weet dat het niet mogelijk is. Dan ben ik daarin transparant en adviseer ik het niet te doen. Hiermee win ik het vertrouwen van een klant en bouw ik al vanaf moment één een goede band op. Zo meet ik ook elke klant op voordat ik de hoogte van het werkblad bepaal. Wat je met dit soort kleine dingen creëert is vertrouwen

Ron meet Roel op

Eigenlijk geef je ze dus veel praktische tips om ervoor te zorgen dat ze die eigen maken. Zo worden het geen spelletjes. Hoe pak jij het aan als het gaat om het salesproces?

Af en toe luister ik gewoon achter een muurtje met ze mee tijdens een klantgesprek. Mocht de klant weggaan dan vraag ik altijd waarom ze niet hebben gekocht. Je moet altijd jezelf afvragen wat je nog beter had kunnen doen. Hiermee blijf je jezelf omhoog duwen. Veel verkopers leggen het bij de klant neer, maar ik leg het altijd bij mezelf neer. Die klant had een keuken nodig, dus iets heb ik niet goed gedaan als ze niet voor mij kiezen. Voorheen keken we vooral naar de kleurkarakters van een klant. Een rode klant had een snellere en duidelijkere aanpak nodig dan een blauwe of gele klant. En in sommige gevallen weet je ook gewoon echt niet wat er niet goed gegaan is. Er werken elders natuurlijk ook gewoon goede verkopers. Vandaag kan het misgaan, maar morgen gaat het weer beter. We moeten onszelf wel steeds oppeppen, niet in slaap sukkelen.

Ik merk als ik met je in gesprek ben hoe veel ervaring en kennis je van het vak hebt. Je draait ook al even bij ons mee. Je bent typerend voor I-KOOK. Je bent gewoon Ron en speelt niet graag de baas. Maar iedereen weet waar je moet zijn met een vraag. Zijn er nog onderdelen die jij graag wil leren in het vakgebied?

Ik leer nog iedere dag. De trainingen die we krijgen van Bas Wouters bij KeukenCoach Academy, dat inspireert daar blijf ik van leren. Ik zie het als een opfrisser. Dan kom ik weer dingen tegen die ik lang niet gebruikt heb. Ook krijg je weer even nieuwe energie en je ziet weer nieuwe collega’s.

Ron, ik heb groot respect voor jou als vaderfiguur binnen de organisatie. Je bent toegankelijk en bent bereid iedereen te helpen. Op nog vele jaren samenwerking bij I-KOOK en KeukenCoach! Ik ben er trots op. 

Deel dit artikel

Dit zeggen onze keukencoaches

'Dit werk geeft mij veel energie'

Dit werk geeft mij veel energie. Het proces van advisering tot verkoop stemt niet alleen mijzelf, maar ook de klant, tot tevredenheid.

Rawish Nanden

keukencoach

'Veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling'

Er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei. Je krijgt de gelegenheid om brede kennis op te doen in een enorm leuke branche!

Claudia v.d. Driessche

keukencoach

'In dit werk is geen één dag hetzelfde!'

Het is altijd gezellig met mijn collega’s en ik ben de hele dag lekker creatief bezig. Het geeft een goed gevoel om de klant positief te verrassen!

Zieneb Bouaïcha

keukencoach

'Samen met je collega’s'

Het leukste van werken bij I-KOOK is dat je samen met je collega’s ervoor gaat zorgen dat alles op rolletjes loopt, en je daar ook de vrijheid voor krijgt.

Frans Kooij

Keukencoach

'Bij I-KOOK kun je veel leren'

Een superleuk bedrijf om te werken waar je heel veel kunt leren en waar je veel leuke collega's hebt.

Jessica Renders

Keukencoach

'Zin om naar werk te gaan'

I-KOOK staat voor een mix van diversiteit, collegialiteit en betrokkenheid, waardoor ik iedere dag zin heb om naar mijn werk te gaan.

Tim Groeneveld

Keukencoach

'Van A tot Z coachen'

Ik vind het leuk om de klant in het gehele traject van A tot Z te coachen, zoals een échte keukencoach.

Nika Wuyts

Keukencoach

'Het grote wij-gevoel'

Het grote wij-gevoel zorgt ervoor dat iedereen zich verantwoordelijk voelt en zich sterk wil maken om zo succesvol mogelijk te zijn.  

Hayo Smit

keukencoach

'Dagelijks nieuwe mensen'

Werken bij I-KOOK is erg leuk, je ontmoet dagelijks nieuwe mensen waarmee jij zelfstandig mee aan de slag mag gaan. Dat is supergaaf!

André Steenvoorden

Keukencoach

× Chat met ons via WhatsApp