Door: Anouk
Dinsdag 27-10-2021
9 min leestijd

Inspirerend hoe Milou Moison zich binnen een jaar tijd heeft ontpopt tot een succesvolle keukencoach. Haar sollicitatie viel op door haar creativiteit en durf. Ik sprak met Milou aan de telefoon en dacht: als zij niet bij I-KOOK past, dan weet ik het ook niet meer. Binnen een jaar heeft ze het keukenvak eigen gemaakt en weet ze klanten aan zich te binden. Ze vertelt hoe ze het afgelopen jaar heeft beleefd en wat haar succesvol maakt.  

Door je sollicitatiebrief viel je direct op tussen de rest. Het was al snel duidelijk dat je er veel zorg en aandacht aan had geschonken. Er kwam naar voren dat je creatief, enthousiast en leergierig bent, de ideale eigenschappen voor een keukencoach dacht ik. Je hebt media gestudeerd en was veel bezig met camera’s, creativiteit alom. Daar sloeg ik ook direct op aan! 

Naast mijn baan in de administratie was ik ook bezig met mijn eigen bedrijf, een eenmanszaak, in de videografie. Ik kocht een camera, zorgde ervoor dat ik online zichtbaar was en ik begon gewoon. Ik heb een hele leuke tijd gehad, maar gaandeweg dacht ik; is dit nu wat ik mijn hele leven wil doen? Het bleek toch niet mijn grote passie. Met dit beroep ben je veel alleen aan het werk en dat is een grote factor geweest in dat het niet helemaal mijn ding was. Toen mijn camera stuk ging, besloot ik ermee te stoppen. Ik had toen nog mijn administratieve baan, dus daar kon ik gelukkig gewoon mee doorgaan.

Milou Moison en Roel Oostra

Toen ik stopte als zelfstandige had ik door dat ik meer onder de mensen wilde zijn, maar wat die baan zou inhouden, dat wist ik nog niet. Het creatieve aspect was een must, maar het administratieve lag me ook goed. De cijfers induiken en in de computer invoeren vond ik ook lekker om af en toe te doen. De combinatie daarvan, ga dat maar eens zoeken.

In de keukens is het enorm belangrijk dat je bereid bent die beide aspecten aan te pakken. De meest succesvolle mensen en bedrijven zijn creatief, maar ook goed met cijfers, maten of technische dingen. Jij reageerde als een van de eerste op de vacature ‘Keukencoach en Planner’. Die vacature is heel specifiek geschreven op beide kanten van het vak. Dat zie ik als een geschikte startbaan. Als iemand op die vacature reageert, zie ik dat ze ook geïnteresseerd zijn in dat feitelijke.

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe baan kwam ik erachter dat de combinatie van creatief en technisch nog niet zo makkelijk was. Bij de vacature ‘Keukencoach en Planner’ klikte het gewoon. Doordat de vestiging Alkmaar voorzien was van voldoende personeel, duurde het proces iets langer. Door het vertrouwen en het enthousiasme van jullie zijn we toch tot een uitkomst gekomen samen.

We wilden de gok wagen en jou opleiden tot keukencoach. Als starter is het beter een vaste werkplek en vaste leermeesters te hebben. Starten in twee winkels is voor je ontwikkeling heel lastig. Je moet namelijk een vertrouwensband krijgen met je leermeester. Vandaar dat we ervoor hebben gekozen jou in Alkmaar te laten beginnen. Met wie heb je daar veel te maken gehad?

Ik werd vooral opgeleid door Jeroen en Marco. Jeroen was echt mijn leermeester en hij gaf me altijd antwoord op technische vragen. Marco liet mij meer het creatieve gedeelte zien en liet mij vaak keukens ontwerpen en tekenen.

In het begin vroeg ik altijd aan mijn collega’s of ze een opdracht of een tekening voor mij hadden. Dan ging ik daarmee aan de slag en als ik vragen had, dan stelde ik die. Op die manier kon ik aan het werk zonder dat er continu iemand mee moest kijken. Het grafische had ik vanuit mijn studie en mijn vorige werk al onder de knie en ook computers en technische dingen lagen me goed. De technische maten van een keuken en alle verschillende mogelijkheden en apparatuur, dat moest ik nog leren.

Gerard Schouten - Milou Moison - Jeroen Tillemans

Dat heb je heel snel gedaan. Je werkt hier nu ongeveer een jaar en hebt al successen behaald. Je verkoopt ook grote, dure keukens aan klanten. Dat zegt iets over je niveau, anders kom je daar nooit uit met klanten. Je moet ze vertrouwen geven en zij moeten jou als deskundige zien. Dat jij die keukens kan verkopen betekent dus dat je op zijn minst deskundig overkomt. Waar wil je je de komende jaren verder in ontwikkelen?

Wanneer klanten een keuken hebben met ingewikkelde ruimtes, zoals hoeken of scheve muren. Daarin heb ik zeker nog wat te leren. Ook over apparatuur. Ik kan het een en ander vertellen over apparatuur, maar er zijn mensen die zelf al heel veel weten. Dan vind ik het een uitdaging. Ik geef altijd netjes toe dat ik er onderzoek naar moet doen voordat ik hen verdere uitleg kan geven. Hetzelfde geldt voor stucwerk, leidingwerk, meterkasten, enzovoort. Het is belangrijk dat je geen beloftes maakt die je niet waar kunt maken. Je moet geen dingen zeggen waarvan je niet weet of het waar is. Wanneer mensen specifieke vragen stellen over elektra bijvoorbeeld, dan moet ik dat eerst uitzoeken. Maar dat zijn dus gebieden waar ik me zeker nog in kan en wil ontwikkelen. Ik heb liever alle kennis in huis en dat ik het niet hoef te gebruiken, dan dat ik het nog moet leren.

Hoe breder we ons ontwikkelen, hoe beter we de klanten kunnen adviseren. Het is goed dat je mensen veel kunt vertellen op alle vlakken. Dan laat je blijken dat je deskundig bent. Ik vind het knap hoe je dat in een klein jaar hebt gerealiseerd. We hebben veel keukencoaches die het vak goed oppakken, maar jij valt speciaal op. Je hebt het snel onder de knie gekregen, maar ook op commercieel vlak. Wat is jouw geheim? Waarom kopen de klanten een keuken bij jou?

Ik krijg veel complimenten en dat vind ik heel vleiend, maar voor mijn gevoel ben ik er nog lang niet. Toch is het natuurlijk heel fijn om te horen. Ik denk dat je vooral in jezelf en in de formule moet geloven, dan uit je dat ook naar anderen. Het is belangrijk om het vertrouwen van mensen te winnen door dat pusherige weg te laten en vooral te luisteren. Iedere keukencoach heeft natuurlijk zijn of haar maniertjes, maar we zijn vooral onszelf. Ik heb een hele rustige manier van het verhaal vertellen en ik hoor vaak van mensen dat ze ook echt voelen dat ik naar ze luister. De klanten vertellen mij wat ze eisen en wat ze wensen, die informatie schrijf ik eerst allemaal op en later ga ik een voor een de punten af en geef ik mijn advies.

En hoe pak jij het aan wanneer een klant heel veel wensen heeft, maar de keuken hierdoor onbetaalbaar wordt? Jij lijkt me niet iemand die vraagt wat het budget is. Toch is het in de verkoop heel belangrijk dat jij een oplossing bedenkt die betaalbaar is.

Dat is per klant verschillend. Ik had laatst een klant die wilde een houten blad, maar had het budget er niet voor. Dan is mijn eerste vraag: “Wat vind je zo mooi aan een houten blad?” Ik wijs het idee absoluut niet af, maar ik noem wel een aantal punten waardoor de klant gaat nadenken over het blad. Er zijn namelijk veel voordelen aan een houtlook blad. Bij de kastenwand laat ik een kunststof blad zien en vraag: “Stel nou dat de gewenste keuken niet helemaal in de begroting past, wat vind je dan van zoiets?” Dan heb je de begroting geïntroduceerd zonder het echt over geld te hebben.

Ik vraag van tevoren wat een wens en wat een eis is. Hierdoor kom je erachter of de klant eventueel overwegingen wil en kan maken.

Dat is soepelheid en op een leuke manier overtuigen. Er zijn keukencoaches die commercieel goed zijn door power te tonen. Dat is mijn kracht ook altijd geweest. Maar jij pakt het op een slimme manier aan. Heb je wel eens het gevoel gehad dat je de klant over de streep moest trekken? Wat een beetje tegen je gevoel in gaat.

Ja, zeker. Wanneer mensen nee zeggen, is het ook nee, maar er zijn ook klanten die twijfelen en er iets langer over moeten nadenken. Ik probeer eruit te halen waarom ze moeten nadenken of ik geef ze een moment om te overleggen. Dan ga ik een kop koffie doen en als ik terugkom hoor ik of ze erover uit zijn. Vaak als partners overleggen komen ze met een tegenbod of willen ze nog iets veranderd hebben. Dan vraag ik heel direct: “Wat kan ik doen om de keuken aan jullie te verkopen? Want ik ben heel flexibel.” Soms willen ze een lager bedrag en soms weten ze het zelf ook niet. Dat is het verkoopvak.

Ik merk aan de manier waarop jij praat dat je je het vak eigen hebt gemaakt. In combinatie met wat je van je collega’s hebt geleerd, heb je een behoorlijk niveau bereikt. Het ligt voor de hand dat een nieuwe trainee door jou moet worden opgeleid. Als je zo rustig en gedegen tegen iemand praat, dan blijft dat hangen. Iemand opleiden is een grote stap natuurlijk, maar hoe zie jij je eigen toekomst voor je?

Voor de komende tijd zit ik hier echt op mijn plek. Ik wil nog zoveel mogelijk informatie opzuigen en hier lekker mijn ding doen. Voor later spreekt het nieuwe concept KeukenCoach mij aan. Dat is een ander segment en het lijkt me heel interessant om daar in de toekomst ervaring op te doen. Dat lijkt me een mooie groeicurve. En wie weet ooit nog een eigen winkel. Die ondernemingsgeest heb ik nog wel!

Jij hebt zeker een mooie toekomst in het verschiet, Milou. Heel leuk om daar aan bij te dragen. Bedankt voor jouw verhaal!

Milou Moison en Roel Oostra

Deel dit artikel

Dit zeggen onze keukencoaches

'No-nonsense formule'

Een heerlijke no-nonsense formule waarin mijn ontwikkeling geen dag stil staat en waar keukens kopen en verkopen een feestje is.

Freek de Koning

keukencoach

'Het grote wij-gevoel'

Het grote wij-gevoel zorgt ervoor dat iedereen zich verantwoordelijk voelt en zich sterk wil maken om zo succesvol mogelijk te zijn.

Hayo Smit

keukencoach

'Dagelijks nieuwe mensen'

Werken bij I-KOOK is erg leuk, je ontmoet dagelijks nieuwe mensen waarmee jij zelfstandig mee aan de slag mag gaan. Dat is supergaaf!

André Steenvoorden

Keukencoach

'Van A tot Z coachen'

Het leukst van het werken bij I-KOOK vind ik de klant het gehele traject van A tot Z te coachen als een échte keukencoach.

Nika Wuyts

Keukencoach

'Enorm leuk bedrijf'

Het is een enorm leuk en leerzaam bedrijf. Een menselijke, leuke organisatie met échte aandacht voor de klant.

Marijn Schram

Keukencoach

'Samen met je collega’s'

Het leukste van werken bij I-KOOK is dat je samen met je collega’s ervoor gaat zorgen dat alles op rolletjes loopt, en je daar ook de vrijheid voor krijgt.

Frans Kooij

Keukencoach

'Zin om naar werk te gaan'

I-KOOK staat voor een mix van diversiteit, collegialiteit en betrokkenheid, waardoor ik iedere dag zin heb om naar mijn werk te gaan.

Tim Groeneveld

Keukencoach

'Bij I-KOOK kun je veel leren'

Een superleuk bedrijf om te werken waar je heel veel kunt leren en waar je veel leuke collega's hebt.

Jessica Renders

Keukencoach

× Chat met ons via WhatsApp